یکی از نیازهای جدید در صنعت ساختمان سازی استفاده از سیمان های رنگی است که این سیمان علاوه بر داشتن مقاومت استاندارد ، دارای تنوع رنگی قابل قبول نیز می باشد و در مقابل سایش آب و آفتاب نیز مقاوم هستند و کاملا مشابه سایر سیمان ها بوده و رفتار یکسانی از خود نشان می دهد.این سیمان برای استفاده نیاز به هیچ گونه افزودنی دیگری به جزء آب ندارد،مواد پرکننده افزودنی های ویژه ای است که  علاوه بر یکنـواختی و دوام رنگ، جلوگیـری از شـوره و چسبندگی فوق العاده به لایه زیرین را تأمین می نمایند.

  

    


رنگهای اصلی سیمان

  1. سفید (WH00)
  2. آبی (BL10)
  3. زرد (YE20)
  4. قرمز(RE30)
  5. سبز(GR40)
  6. قهوه ای (BR50)
  7. نارنجی (OR60)
  8. مشکی (BK70)

که هر کدام به جزء سفید  داری 7 طیف رنگی بوده و مجموعا 56 رنگ را تولید می کنند.

شایان ذکر است بسیاری از شرکت ها بنا بر درخواست مشتری رنگ های سفارشی نیز تولید می نمایند.در حال حاضر بسیاری از شرکت ها رنگ های جدید همچون طلایی ، نقره ای ، فیروزه ای ، زرد کروم ،  آبی اولترامارین و سبز نیز تولید می کنند ، که در نماهای دکوراتیو کاربرد فراوان دارد.


      


   

ویژگی های سیمان رنگی

  1. قابلیت چسبندگی بسیار زیاد به سایرسطوح از قبیل سیمانی ، بتنی ، با دوام بسیار بالا
  2. یکنواختی ، شفاف بودن ، پخش یکسان در تمامی سطوح
  3. به دور از ترک خوردگی و پوسته شدن با گذشت زمان
  4. ثبات بسیار زیاد در مقابل آب و آفتاب
  5. قیمت بسیار مناسب در مقایسه با سایر مصالح نمونه برای نما
  6. سرعت اجرای بسیار بالا
  7. مطابق با قوانین جدید در زمینه سبک سازی ساختمان
  8. تنوع رنگی بسیار بالا
                          
                            

       

کاربرد سیمان رنگی

  1. نمای ساختمان (که به دو صورت پاششی و کیسه ای اجرا می گردد)
  2. کفپوش داخلی و خارجی
  3. بند کشی ساختمان
  4. ساخت قطعات از پیش ساخته
  5. توام کردن مرحله سیمان کاری و نقاشی
  6. به دلیل استفاده از ملات ها به صورت عمقی ، در صورت وجود خراش ، خرابی وارده کم اثر می باشد.
  7. استفاده از سیمان پایه ، برای تولید محصولات رنگی مانند فایبر گلاس ، جدول ، بلوک کف پوش ، سنگ مصنوعی ، موزاییک و بتن و ......
                      

دستورالعمل تولید  ملات سیمان رنگی  

برای تولید ملات سیمان رنگی فقط آب اضافه میگردد و به هیچ وجه پودر سنگ مانند سیمان سفید به آن اضافه نمی شود.آب مصرفی باید کاملا شفاف و به دور از هرگونه آلودگی باشد.یک پیمانه از ملات را با یک پیمانه آب مخلوط کرده و کاملا به هم میزنیم تا مخلوطی یکنواخت ایجاد گردد.و قبل از مصرف باید این ملات رو 3 دقیقه به حال خود رها نماییم.در صورت استفاده به صورت پاششی ، با استفاده از پیستوله بادی و یا تگرگی مرحله پاشش را انجام داده و برای مرحله دوم یک پیمانه ملات را به نیم پیمانه آب مخلوط می نماییم و مجددا 3 دقیق صبر کرده و مجددا به صورت پاششی بر روی سطح زده می شود.درهر مرحله در صورت اضافه آمدن ملات از افزودن آب خودداری نموده و ملات باید دور ریخته شود.

مرطوب نگه داشتن سطح سیمان کاری  شده برای چند روز مانند سایر سطوح سیمانی در مقاوم شدن سیمان اثر بخش می باشد.جهت کاهش زمان عمل آوری سیمان ، افزودن مقدار معینی رزین در سیمان در هنگام ساختن مواد ، به سرعت خشک شدن آن کمک خواهد کرد.

برای این منظور ابتدا رزین را به نسبت 1 به 5( 1پیمانه رزین +5 پیمانه ملات)کاملاً مخلوط و سپس مازاد آنرا با  تناسبت ذکر شده در بالا آب اضافه نمائید.اضافه کردن رزین در هر دو دست اجرا ضروری است.