آجر رسی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که قدمت آن به ده هزار سال پیش می رسد.آجر رسی از دیرباز به عنوان اصلی ترین و پرطرفدارترین مصالح ساختمانی در تمامی کشورهای دنیا شناخته شده است و با تغییر سبک معماری از کلاسیک به مدرن ، آجر همچنان در نمای ساختمان مورد توجه می باشد.در ادامه مروری به برخی از ویژگی های آجر که موجب برتری این محصول نسبت به سایر مصالح ساختمانی شده است می کنیم.


1 - سازگاری با طبیعت : به دلیل اینکه آجر محصولی فراهم آمده از دل طبیعت می باشد باعث شده درشرایط اقلیمی و جوی متفاوت مورد استفاده قرار گیرد که علاوه بر سادگی ، زیبایی چشمگیری به بناها بخشیده است.


2- عایق حرارتی بسیار مناسب :  جرم حرارتی توانایی یک ماده متراکم در ذخیره سازی انرژی گرمایی و سپس آزاد کردن آن است.تحقیقات نشان داده که آجر به عنوان یک ماده ساختمانی درای خاصیت جرم حرارتی ویژه ای می باشد ، این بدان معنیست که در فصل گرما ، داخل یک سازه ی آجری خنک مانده و در فصل سرما مانع خروج حرارت داخلی می شود.


3- ماندگاری : از مهمترین ویژگی های آجر ماندگاری و کمترین احتیاج به نگهداری و تعمیر در طی سالیان دراز می باشد که وجه تمایز ویژه ی این محصول نسبت به سایر مصالح می باشد.همانطور که بنا های آجری مربوط به قرن های گذشته گواه این موضوع می باشند.


4- مقاومت بالا در برابر آتش و طوفان : آجر رسی به دلیل پخته شدن در حرارت بالا در کوره تبدیل به یک ماده ی بسیار مقاوم در برابر آتش سوزی شده است.آزمایش تست آتش سوزی انجام شده توسط موسسه بین المللی استاندارد و تکنولوژی آمریکا نشان داد که سازه ی آجری تا یک ساعت در آتش دوام و بدون آسیب مانده در صورتی که بعضا مشاهده شد مصالح مدرن در عرض چند دقیقه شعله ور شدند.همچنین دیگر تحقیقات و آزمایش های انجام شده در شهرهای طوفان خیز ثابنت کرده که سازه های آجری حتی در برابر طوفان نوع 4 نیز مقاوم بوده و تخریبی در سازه صورت نگرفته است.

با وجود گذشت قرون متمادی آجر هنوز مدرن است و یک ساختمان آجری جزئی از طبیعت و همانند یک فرش دستباف ترکیب بدیعی از سلیقه های بی انتهای معماران هنرمند می باشد.

         
 

ویژگی های آجر رسی نسبت به آجرهای معمولی

  1. بدون شوره
  2. فاقد آلوئک
  3. رنگ طبیعی و ثابت
  4. مقاوم در برابر یخبندان
  5. مقاوم در برابر حرارت
  6. مقاوم در برابر فشار
  7. دوام و پایداری
  8. پختگی کامل،که نشان آن صدای زنگی است که از برخورد و آجر شنیده می شود.
  9. خاک مرغوب ، که شامل سیلیس ،اکسید آهن ، اکسید آلومینیم ، فسفات و کلسیم می باشد.
       

رنگ طبیعی ثابت چیست ؟

یکی از مشخصات مهم آجر رسی خوب و استاندارد برای نمای ساختمان رنگ طبیعی و ثابت و هم رنگ بودن سطح آجر با درون آن می باشد.آجر رسی تحت شرایط جوی و تغییرات آب و هوا مقاوم بوده و هیچ نوع تغییر رنگی در آن پدیدار نمی شود و زیبایی ساختمان را تضمین می نماید.