شامل دو یا چند لایه شیشه که به صورت موازی در فواصل مساوی و معین از یکدیگر قرار گرفته اند و توسط اسپیسر ( spacer ) در دو تا دور آن ، از هم جدا شده اند . در فضای بین شیشه ها هوا یا گازهای خاص بدون رطوبت (آرگون یا کریپتون ) با فشاری تقریبا مساوی با هوای محیط ( one atm ) وجود دارد در شیشه دوجداره غالباً از اسپیسرهای آلومینیومی استفاده می شود که درون اسپیسر را با ماده رطوبت گیر ( silica gel ) پر می کنند که این ماده سبب جذب رطوبت هوای مابین دو شیشه می گردد و توسط مواد درزگیر مناسب ، کاملاً آب بندی شده است . در صورت استفاده از شیشه دوجداره و پنجره های عایق علاوه بر کاهش مصرف انرژی و سر و صدا، محیط زیست پاکیزه تری نیز خواهیم داشت .


               


استفاده از شیشه های دوجداره علاوه بر کاهش هزینه های سوخت و کاهش آلودگی صوتی تا میزان 40 دی سی بل ، بعنوان یک عایق حرارتی-برودتی ، فضای آرام و مناسب را جهت زندگی بهتر فراهم می آورد .

               
                                 
  خصوصیات و ویژگی های شیشه های دوجداره:

عایق حرارتی
به فاصله بین دو لایه شیشه یا همان air gap ، نوع هوا یا گاز میانی و ضخامت شیشه های داخلی و خارجی بستگی دارد و این امر باعث صرفه جویی در میزان مصرف انرژی به مقدار 40 درصد خواهد شد. 

عایق صوتی
آلودگی صوتی اطراف ما ، امروزه بخشی از زندگی ما محسوب می‌شود و اثرات نامطلوب این پدیده در سلامتی روح و روان افراد جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست. 
با تعیین فاصله مناسب بین دو لایه شیشه و تزریق گاز آرگون به داخل آن قادر خواهیم بود تا شدت آلودگی صوتی فضای داخل ساختمان را به رقمی معادل 20-40 ( db ) کاهش داده و فضای آرام و مناسب جهت زندگی فراهم آوریم.
                          
                                   

شیشه های دوجداره را می توان به صورت ترکیبی از انواع شیشه های مختلف مانند:شیشه ساده ، رنگی ، رفلکس ، لمینت ، سکوریت ، شیشه کم تابش ( Low-E ) تولید نمود.